فروش مجلات و روزنامههای چاپی، طی سالیان اخیر کاهش چشمگیری را تجربه کرده است. ظهور رسانههای آنلاین در کنار گسترش حوزهی نفوذ شبکههای اجتماعی متعدد، موجب شده تا میل به خرید نسخهی چاپی مجلات و روزنامهها هر روز کمتر شود.
دو فاکتورِ سرعت و سهولتِ دسترسی به اطلاعات مورد نیاز و مورد علاقه سبب شده تا خوانندگان، دسترسی آنلاین را ترجیح دهند و یا نیاز خود را از شبکههای اجتماعی تأمین کنند.
حال آنکه نتایج تحقیقاتی تازه، شگفتی فراوانی را به همراه داشته است؛
فروش نسخه چاپی گونهای از مجلات، آهنگ رشد به خود گرفته و این اقبال غیرقابل پیشبینی، این پرسش را مطرح ساخته که دلیل این بازگشت چه میتواند باشد؟
جستوجوها نشان میدهد که سرعت و سهولتِ مورد اشاره به تنهایی برای اقناع گونهای از مخاطبان جدی کافی نبوده و آنجایی که «استناد» و «تمرکز» از اهمیت بیشتری برخوردار است، خواننده، خرید گزینهی چاپی را ترجیح میدهد.
بدیهیست که انتظار هفتگی و یا حتی چند ساعته برای آنچه به تازگی به وقوع پیوسته دیگر قابل تصور نیست!
از اینرو روزگار تولید و انتشار «خبر» از طریق نسخهی چاپی دیگر به فراموشی سپرده شده و رجوع به گزینههای آنلاین منطقیتر به نظر میرسد.
این در حالیست که موضوع رسانههای تحلیلی به کلی متفاوت است.
آنچه این تمایز را برجستهتر میسازد آن است که از یک سو؛ اصولاً آنچه پروسهی چاپ را طی کرده از اعتبار افزونتری برای مخاطب برخوردار است و از سوی دیگر؛ همین مخاطب، انبوهی از صفحات را در فهرست بوکمارک خود داشته که حتی یکبار هم به آنها رجوع نکرده است.
در واقع سهولت و امکان دسترسی نامحدود به اطلاعات، آنجا که با طبیعتِ اجتنابناپذیر بشری مواجه میشود، مغلوب روند به تأخیر انداختنِ دائمی موضوعات از سوی انسان شده و حال این امکان تازه، خود در نقش مانعی قدرتمند جلوه میکند.
این تضاد آشکار، گویی مخاطب را وا میدارد که اقتضائات گریزناپذیر خود را ملاک قرار داده و به روال عادتی مألوف، نیازهای جدیترِ فکری خود را از همان طریق گذشته دنبال کند.
از سوی دیگر؛ امکانات آنلاین علاوه بر سهولت دسترسی، پروسهی تولید محتوا را نیز تسهیل ساخته و این امر در نگاه نخست، هر چند امکانی شگفتانگیز محسوب میشود اما در پسِ خود، حکایت از نوعی سادهانگاری دارد که در زمینههای علمی، پژوهشی و تحلیلی، خطری بزرگ محسوب میشود.
از اینرو؛ کماکان ضرورت انتشار نسخه چاپی اینگونه از مجلات حس میشود و بیتردید تا یافتن جایگزینی همتراز، ادامه خواهد داشت.